Roaccutan - 7 månader senare

Kommer ni ihåg att jag skrev ett inlägg om acne och om att jag skulle börja gå på en medicin som heter Roaccutan?

Jag fick en liten förfrågan om att skriva om hur det har gått för mig. Det har gått nästan 7 månader sedan jag började äta medicinen, och en tjej ville att jag skulle berätta lite om hur det har varit.
Roaccutan har varit min räddning, Roaccutan har hjälpt mig otroligt mycket. Ja, jag har lidit av extremt torra läppar, och överkonsumerat lypsyl, men det gör liksom inget. För jag har ingen acne kvar på ryggen, bara ärr. Och det - det är så fantastiskt så ni kan inte förstå.

Att ha haft acne är en enorm erfarenhet, jag har fått skyla, skämmas, gömma... Allt för att ingen ska se. Jag har alltid haft tendens till acne på ryggen, men i våras gick det bara utför. Min acne, som tidigare hade sträckt sig högst till axlarna, gick nu ända ner till rumpan. Jag hade dessutom fått på bröstet och vid nyckelbenen. Det var fruktansvärt, och jag skämdes något så otroligt.

Det mitt inlägg handlade om, då för 7 månader sedan, var hur ledsen Roaccutan gjorde mig. Och hur mycket biverkningar det finns. Men vet ni vad? Jag inser nu att det fanns mycket annat jag var ledsen för den där gången; jag hade kuggat min uppkörning, min pojkvän hade flyttat till Shanghai osv. Jag var ledsen över mycket annat, helt enkelt. Alltså tror jag inte att det är Roaccutan som har gjort mig lite ledsen ibland.

De enda biverkningar jag har fått smaka på är torra läppar, och torra slemhinnor (jag har fått sår i näsan), och att jag är väldigt torr över huvud taget. Jag hade också väldigt ont i ryggen i början, men såhär i efterhand gör det inte så mycket, även om det kanske gjorde ont just då.
Det är ju som så att om någon har upplevt en biverkning av ett läkemedel måste företaget skriva ut det i bipackssedeln, ifall det händer någon annan, mest i förebyggande syfte för att man inte ska bli stämd som företag. Så allt som står där; att man kan utveckla hepatit C och sådant... det är så extremt ovanligt så jag tycker inte man ska vara rädd. Roaccutan har förändrat mitt liv, helt klart. Och det var det värt.

Det sägs ju även att man kan bli deprimerad av detta läkemedel. Det är dock inte bevisat; det finns flera faktorer som skulle kunna bidra till depression i samband med intaget av denna medicin. a. Det faktum att man har acne, det är så hemskt jobbigt. b. Att man befinner sig i tonåren. c. Roaccutan. Så man vet faktiskt inte om det är Roaccutan som orsakar det eller om det är något annat, det är i alla fall inte bevisat att det är Roaccutan.

Så var inte rädd att prova; det är bara att bryta om det blir jobbigt. Men jag har stått ut, och jag har ingen acne kvar, vilket jag är otroligt glad och tacksam för. Det är ju självklart en stark medicin, som inte vem som helst kan få - men du som får chansen; ta den, för det förändrar och om en doktor ordinerar Roaccutan så behöver du det!

Bilder är jag inte riktigt redo att lägga ut, jag skäms fortfarande...

Kommentarer
Postat av: MICAELAS ~ foto & vardag ~

Är det receptfritt? :P

2010-04-03 @ 19:35:19
URL: http://lovliie.blogg.se/
Postat av: Lisa

Åhh Sanna! Stora kramar på dig!

2010-04-03 @ 19:45:03
URL: http://lisaandersson.blogg.se/
Postat av: lisa

Åh Sanna! Stora kramar till dig! Visste inte att du mådde så dåligt :( Men är glad att vi träffats ändå! Är glad att du testade, så att du idag mår så himla bra! Det är grymt kul att det fungerat så bra! Stora kramar till supersöta Sanna! <3

2010-04-03 @ 19:49:14
URL: http://lisaandersson.blogg.se/
Postat av: MICAELAS ~ foto & vardag ~

SVAR: ojdå :o Så du hade ganska rejäl acne då? :O

2010-04-03 @ 20:00:04
URL: http://lovliie.blogg.se/
Postat av: Calle B

Hallå!



Jag hade också mycket acne förut, mest på ryggen (riktigt jobbigt, blev typ som stora sår till slut) men även i ansiktet. Kollade på min studentbild nyss och det är inte en helt vacker syn. Men runt hösten 2007/våren 2008 tog jag också roaccutan. Tror att acnen i ansiktet försvann efter 3-4 veckor. Det på ryggen tog längre tid. Men sedan våren 2008 har jag inte haft en endaste finne, varken på ryggen eller i ansiktet. Så visst hjälper det. Precis som du skriver får man väldigt torra läppar och jag fick också lite problem med näsan. Men det var helt klart värt det, och en tid efter behandlingens slut började biverkningarna dra sig tillbaka för mig. Dock så är det en rätt "tung" medicin som kan vara farlig så det är ingenting man ska experimentera med själv utan det är nog väldigt viktigt att man går till en bra hudläkare.

2010-04-03 @ 20:03:38
Postat av: MICAELAS ~ foto & vardag ~

SVAR: okej :)

2010-04-03 @ 20:37:56
URL: http://lovliie.blogg.se/
Postat av: Amanda

Tack så jättemycket för att du tog upp det - betyder mycket för mig! Vet verkligen hur det känns, dock sitter mitt i ansiktet.. att inte våga visa sig utan smink, täcka över, lager på lager, det blir äcklgit och man skäms till slut för att man också har så mycket smink. Tack iallafall! Jag hoppas verkligen jag får detta preparat.

2010-04-03 @ 22:38:29
Postat av: Sara ~ Candis

När jag kommer ner till partille igen är det jag som går till en hudläkare och får ut detta preparat! Tack för att du skrev det här. Nu har jag bestämt mig :)

2010-04-13 @ 23:03:16
URL: http://candis.se
Postat av: as

läs gärna min blogg !

2011-07-20 @ 21:35:09
URL: http://roaccutananvendare.blogg.se/
Postat av: Sofia

Idag påbörjade jag min Roaccutanbehandling! Jag har läst din blogg, och blev inspirerad att skapa en liknande. Välkomna att följa min resa på http://roaccutantreatment.blogg.se/

2012-01-31 @ 23:08:22
URL: http://roaccutantreatment.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Har du torra slemhinnor även nu i efterhand? Har använt medicinen i två veckor och känner av det samt läpparna..

Svar: Nej det gör jag inte. Under tiden kände jag ju av det, men är inte torr i nuläget. Medicinen funkade superbra för mig, hoppas den gör det för dig med (:
sannas rum

2012-11-27 @ 04:53:07
URL: http://rebeccasoderstrom.blogg.se
Postat av: gulle

Hej jag har en fråga, när du slutat använda den dära medecinen? gick torra läppar/hud bort eller var det kvar efteråt?
snälla kan du skicka ett svar till min melj?

Svar: Mitt försvann, det bygger ju upp sig igen så att säga . :)
sannas rum

2013-04-08 @ 16:17:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0