Slut på inspiration - del 3

Här är del tre i min serie för dem som har slut på inspiration när det gäller fotografering!


För det första; jag har lärt mig att landskap kan endast fotograferas i gryning och skymning, annars blir det inte bra. Men det tror jag inte riktigt på, man kan få jättefina bilder i till exempel vintersolen! Jag tycker att det gyllene snittet är viktigast, och som Scott Kelby säger - att man har tre lager i sin bild. Om det är en strandbild med strand, hav och himmel så är det tre lager!
- Här gäller det att prioritera. Ibland går jag upp tidigt, eller tar med mig kameran ut en morgon innan skolan och fotar spindelnät med dagg på, tar bilder på frosten eller daggen. Det brukar bli väldigt fint.
- Åk ut till havet en blåsig dag, då slår vågorna vackert! Eller åk en dag med glittrande sol för att få fina havsbilder.
- Gå ut i skogen och ta på allt du kan hitta, det brukar jag göra. Till exempel när det är lite frost eller isigt, då brukar det lägga sig fint i mossan och så.
- Istappar! Galet kul att fotografera!
- Vattendrag där vattnet liksom porlar. Där kan man lägga ner något, jag la ned en vitsippa där och fotograferade den när den följde vattnets gång.
- I kvällsolen/solnedgången är det roligt att ta kort mot solen, för den är inte så stark, utan det blir snygga siluettbilder! Då kan man ta kort på lite vad som helst - träd, växter etc.
- Frosten är dock min absoluta favorit. Det blir galet vackra bilder när det är frostigt.
- När det har regnat kan det vara roligt att gå ut och få några närbilder på de fina dropparna i till exempel daggkåpor.




Kommentarer
Postat av: Sara

Fin, fin blogg och fina bilder! Håller med om många av dina tips. Visst är frost vackert! :) Att fota vatten med lång tid är en av mina personliga favoriter. Pröva det! :) Tänkte också tipsa om en kille som tar otroligt fina bilder! Helt galet. Snakca om att kunna det här med ljussättning! Perfekt att kolla om man vill ha lite inspiration.



http://thecompletetruth.blogg.se/

2009-09-19 @ 12:56:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0