Inte suddiga bilder!





Jo, såhär är det! När jag gör bilder som ska vara med i mina inlägg, så fixar jag så att de är lika stora som mitt inlägg tillåter - när jag gör dem i Photoshop! Så jag gör inte bilder som inte får plats. Mina bilder har alltid en bredd på 600 pixlar, för större än så tillåter inte min blogg, då hamnar de utanför. Hur mycket du får plats med kan du kolla i stilmallen och bläddra ner till #content och kolla på width.

Om du har över 600 tillåter den bilder som är 600 utan att hamna utanför, men är det under 600 så kan man antingen göra bilder i Photoshop som är typ 550 pixlar och ladda upp dem som 600 pixlar på blogg se - det är nämligen så att bilder kan aldrig bli större än vad de redan är. Eller så kan man göra bilder som är 500 pixlar och ladda upp dem som 500.



Man ska alltså aldrig göra en bild mindre än vad den är! Om jag har en bild som är 600 pixlar men laddar upp den i bloggen som 400 pixlar, då blir den suddig! Mitt tips kort och gott - gör bilderna i Photoshop och gör dem så stora som de ska vara i din blogg. Vill du ha små bilder - gör dem små, annars komprimeras dem och blir suddiga.
Undantag är självklart bilder man tagit med kamera som är väldigt bra - mina systemkamerabilder behöver jag inte göra om till 600 pixlar i bredd, utan de blir inte så suddiga trots att man komprimerar storleken på dem.

SANNAS TIPS:
- Gör bilden i Photoshop så bred som din blogg tillåter. Om du inte vill ha mindre. (kolla width på #content i stilmallen - är det 550 tillåter din blogg en bild som är mindre än 550 pixlar bred)
- Spara i PNG! (Om du "sparar för webben..." blir filen mindre)
- Ladda upp bilden så att den blir så stor som du har tänkt dig. Om du har gjort en bild som är 550 pixlar - ladda upp den till 600 pixlar - för den kan aldrig bli större.
- Ladda aldrig upp bilden till mindre än vad den är om den inte är tagen med en bra kamera!

Kommentarer
Postat av: Anonym

hahah kuligt:D

det vah min kommentar (aa'

2009-09-23 @ 16:53:59
URL: http://viviannshuile.blogg.se/
Postat av: Sara

haha, jag hittade sen. ;)

tack så jätte mkt! ^^

*äntligen bra kvalite!!! :D*

2009-10-04 @ 18:47:18
URL: http://saradasun.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Jag undrar en sak.. :P

När man sparar i photoshop, spelar det någon roll om man tar "save" eller "Save as...." ? :P



Och vad är det för skillnad på PNG eller JPEG ? Brukar alltid spara i det, men tycker det blir suddigt, speciellt text om man skriver det på någon bild.

Blir allt det bra med PNG ? :)

2010-08-13 @ 15:18:41
URL: http://sheeskake.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Det fungerade inte med något av det du förklarade :/ Speciellt text blir suddig. Varför? :(

2011-09-04 @ 21:28:54
URL: http://wherethesidewalkcracks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0