Vad är skönhetsideal för mig?

Igår skrev jag ett inlägg om plastikoperationer. Jag var riktigt upprörd, och är fortfarande upprörd över människors illiberala tankar. Jag gör vad jag vill med min kropp om detta inte går ut över någon annan! Då kanske ni säger "ja, men så du menar att man kan svälta sig själv?" Då kan jag rakt ut säga att självsvält påverkar alla, precis alla i din omgivning. Mer eller mindre. Så det är inte ett argument från er sida. Om jag vill plastikoperera mig så är det upp till mig, det är inte upp till människor som tror sig ha mer moral än vad jag har.

Ideal är enligt svenska akademiens ordlista fulländad/fullkomlig. Det är den idealismen vi pratar om. Fulländad och fullkomlig för mig är inte att vara smal, att kunna gå som en robot på en gång när alla runt omkring synar en upp och ner. Nej, ideal - att vara fulländad och fullkomlig - för mig är att vara frisk, att vara hälsosam och att vara nöjd med sig själv och sitt utseende. Är man inte det får man hemskt gärna söka sin fulländning genom då plastikoperationer - om man gör det och fortfarande är frisk och hälsosam. Jag ser både fysiska och psykiska problem som tecken på att man inte är frisk!

Därmed är det enligt mig inte idealiskt, alltså fulländat och fullkomligt, att svälta sig själv.
Det är inte enligt mig idealiskt att vara överviktig.

Hur man väljer att tackla sina problem är upp till en själv. Jag tänker inte stå med moralens pekpinne och säga åt folk vad de vill göra. Det är bara naivt. Människor som gör en fettsugning eller en gastric bypass gör det av en anledning. De gör det för att inget annat kan göras. De har försökt. Jag har en bekant till mig, en vuxen kvinna, som genomgick en sådan operation nu under hösten. Hon hade provat allt; alla dieter ni kan tänka er. Pulver, inga kolhydrater, soppa. Allt. Men det gick inte. Hon kunde inte gå ner i vikt. Är det då fel att hon antingen fettsuger sig eller gör en gastric bypass för att få en ny chans?

Om man ändrar sina matvanor men ändå inte går ner i vikt - vad ser du för alternativ? Man kan ändra sina matvanor, men det kan vara så att kroppen inte vill släppa taget om de extra kilona, fråga mig inte varför. Ska man fortsätta - är det egentligen hälsosamt att gå på pulver? Det tycker inte jag. Då ser jag en fettsugning eller en gastric bypass som en bättre idé!

För mig är idealet att vara frisk, kry, hälsosam och nöjd med sig själv.
Hur ni andra väljer att tolka idealet är upp till er själva, men om ni inte ändrar er inställning till hur idealet faktiskt är - ja, hur ska vi då kunna ändra på det? Tyck som jag istället - tyck att de enda som är viktigt är att vara lycklig och hälsosam och frisk, så kanske fler följer våra spår och till slut kanske vi har förintat det som ni kallar skönhetsideal, utan moraliska pekpinnar, utan att förbjuda människor och utan att inkräkta på andra människors liv och lägga oss i deras val i livet!

Tack.

Kommentarer
Postat av: Sara - En dalkulla i Österrike

SV. Jag tänker inte ta det =// jag vill att min kropp ska klara av påfrestningar och de kommer ju sluta med att man inte kommer överleva en vanlig förkylning snart.



:)) hittade ett annat som var bra, men jag tänkte på Videofy.me. Mitt konto var igång, även fast de inte sagt att de varit okej. Men hur lång tid tar de egentligen att ladda upp videos?? De har stått på 93% nu i 15 min :P helt still haha!

2009-11-26 @ 21:33:14
URL: http://candis.se
Postat av: Victoria ♥

sv: Tack! :D

2009-11-26 @ 21:36:43
URL: http://natdhasis.blogg.se/
Postat av: Emilie

Jag tycker att det är sjukt tråkigt om du har fått dålig respons på någonting av det du skrivit. Visst, jag kan hålla med om att plastikoperationer idag ofta går till överstyr - MEN om man står där med sina komplex, då kanske det är värt det. Om man mår så dåligt över sig själv, då ser jag inga fel i att överväga.



Jag har försökt gå ner i vikt i hela mitt liv. Jag har spelat innebandy, jag har ridit sen jag var sju år gammal, jag har spelat badminton, nu har jag gymmat i snart två år, jag håller mig undan från sötsaker, från snacks, från fet mat. Men ingenting fungerar. Ta mig fan ingenting. Det är så jävla jobbigt. Sådana som klankar ner på större människor och säger att vi är lata och att vi får skylla oss själva. Bad jag om mina gener och anlag? Bad jag om att ha kass ämnesomsättning? Nej tack fan att jag inte gjorde. (Jag ber om ursäkt för mina svordomar). Jag försöker med precis allt! Allt utan att svälta mig själv, för det skulle jag inte palla. Men snart ger jag ärligt talat upp.



Jag tycker att dagens samhälle och ungdomar är patetiskt inskränkta och borde få en smäll på käften.



Ursäkta Sanna. Mitt humör ligger på införtentanivå och sånt här för mig så sjukt arg. Inte på dig dock :) Det kanske inte är väl genomtänkt men just nu kommer allt stormande rakt från hjärtat.



2009-11-26 @ 21:48:08
URL: http://vintertroll.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Okej säg till när du tänker börja med min :) glömde även skriva i mailet att jag vill ha mig utklippt och att designen helst ska vara väldigt stilfull :p du kommer säkert på nått jättefint :)



Mvh Alexandra

2009-11-26 @ 22:28:29
URL: http://alexandrasrum.blogg.se/
Postat av: elin

Jag håller faktiskt med dig & förstår verkligen hur du tänker :)

2009-11-26 @ 22:34:27
URL: http://estving.devote.se
Postat av: Emilie

Hejdu :)



Sorry om du uppfattade min kommentar fel - det var menat som att jag höll med dig, bara det att mitt raseri för folk som är allmänt ointelligenta studsar upp sig för minsta lilla när de egentligen bara borde hålla sig till sitt eget :) Jag vet att jag får göra precis som jag vill, och om jag skulle vilja gå vägen genom att göra en operation, då struntar jag fullständigt i vad andra tycker och tänker om mig, för det är mitt beslut. En operation kan förmodligen för väldigt många rädda en identitet, faktiskt. Så länge det handlar om mig och mitt välmående och så länge ingen annan tar illa upp så är det helt upp till var och en hur de vill göra.



Ja, plastikoperationer är för mig okej om det har med att stärka självkänsla(jag har svårt att se värdet i att förstora brösten till en h-kupa eller vad de nu gör för galet- fast, det kan väl också vara en form av självkänsla,iofs). Att må bra är a och o här i livet och om en människa inte kan få det genom hårt slit, då kan en operation vara guld värd - men man kan dock inte tro att operationen räddar allt, man måste ju fortsätta på den vägen man redan går (om vi nu snackar vikt alltså).



Att du "ska vara överviktig enligt bmi" överviktig känns för mig ofattbart, för det jag ser när jag ser dig på bilderna du lägger upp ser jag en glad och välmåendet tjej med kurvor på de rätta ställena. Jag tycker att du är skitsöt :)



Sedan är ju egentligen bmi rena bullshiten, för det tar inte någon hänsyn till hur mycket muskler eller hur mycket skelettet väger. Jag har aldrig haft så sjukt mycket benmuskler som jag har idag och enligt bmi lider jag av fetma? Det är sjukt. För det gör jag verkligen inte O_o



Vad anbelangar bh problemet har jag samma problem :P Alla snygga bhar från H&M går bort, direkt. Det går inte ens att titta på dem.



Att du har hört en sådan tarvlig sak om dig själv är sjukt. Jag har också hört mycket i mina dagar, men som du säger, det är då man får gå tillbaka till sig själv istället för att se på det som samhället försöker leverera till oss för att vi ska hetsa fram ett ideal som är så sjukligt att jag mår illa bara jag tänker på det.



Jag gillar vad du tänker och vad du förmedlar och det var trist om du uppfattade mig tvärtemot. Tack för ett bra svar på en kanske onödigt fånig kommentar :)



2009-11-26 @ 22:48:27
URL: http://vintertroll.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg har alla rätten att göra vad de vill, om någon blev arg över mina åsikter om gastric bypass så tror jag ni missuppfattat mig. Jag såg en dokumentär om människor i USA som gjorde det för att de inte orkade banta, tyckte det var tråkigt etc. DET tycker jag är fel. Försöker man allt och det ändå inte funkar, ska man självklart se till alla alternativ och det är inget fel med det överhuvudtaget. Lite tråkigt att bli missuppfattad så jag hoppas jag klargjort vad jag tycker. Menade verkligen inte att trampa på någons tår.

2009-11-26 @ 23:17:45
Postat av: Emilie

Va bra, då har vi förstått varandra rätt i alla fall :)



Det är bra att du inte anser det, för det är du inte. Verkligen inte. Inte en chans, så det så. Jag tycker att du har en bra världsuppfattning och jag tycker att det är bra att det finns sådana som du som ställer sig upp och öppnar munnen istället för att sätta sig ner och bara vara tyst. Det är bra med hälsosamma människor! :)



Intressant tanke! Jag håller med dig igen och ser väldigt mycket av min utbildning i det du säger. Å ena sidan ser man att människan är konstruerad ur samhället, ur kontexterna - andra ser på det som att människan är det som konstruerar samhället, och jag tror att du har en ganska konstruktionistisk åsikt där, om att det är vi människor som tar till oss en sak som visas för oss, och sedan får oss att tro att det är det samhället levererar åt oss, och att det är det vi måste tro på. Du skulle säkert bli en utmärkt sociolog ;D



Att dra hela samhället över en kam är orättvist, det håller jag med om. Visar jag någon slags dubbelmoral nu? Äsch, jag öppnar bara upp mina tankegångar lite. Mycket har ju med vad vi tror på. Det skapar onda grejer, och det skapar bra grejer. Jag vill se mig som en sådan som försöker se vad vi gör för generaliseringar och har för förutfattade meningar om saker och ting som vi egentligen bara har att skylla oss själva.



Ralph Lauren bilderna var hemska. Jag blev chockad över att någon ens skulle kunna gå på att det var på riktigt. Det var så dåligt gjort att det på något sätt känns som att de helst av allt ville bli avslöjade. Men vad vet jag. Man kanske mår bra för stunden när man ser sig själv sådär "perfekt" som man av en anledning tror att man gör, men innerst inne tror jag man förstår, som du säger, att ja, ingen kommer på fullaste allvar tro att det är så du ser ut.



Bra motto! :)



Jag ser inte heller något ideal i catwalkkropparna - jag ser ideal för många som tror att det är ett ideal, men ett ideal för mig är att jag ska må bra, och att jag ska vara lycklig.



Och ja, jag mår bra :) Visst att jag klagar över att min utbildning är svår och krånglig, men jag hade inte heller trott när jag satt mig på uppropet för ett och ett halv år sedan att det skulle bli lätt, men jag gillar det, väldigt mycket. Jag älskar att läsa och resonera, det gör mig lycklig.



Jag älskar min sambo. Jag har ett tak över huvudet. Jag har vänner som bryr sig om mig. Jag har en kärleksfull familj. Jag har det runt omkring mig som får mig lycklig och det som får mig att känna mig älskad.

Sen är det ett plus i kanten att jag tre ggr i veckan pustar och stånkar mig fram på spinningpass på gymet och lyfter skrot och tränar magen - någon gång ger det säkert resultat, och det viktigaste är att jag mår bra under tiden jag gör det, och det gör jag.



Väldigt trevligt att diskutera med dig måste jag säga.



Hoppas i alla fall att du mår bra, och så (:

2009-11-26 @ 23:28:23
URL: http://vintertroll.blogg.se/
Postat av: tess

upptagen kvinna! :)

2009-11-27 @ 08:47:39
URL: http://hondenteresia.blogg.se/
Postat av: Emilie

Trevligt att du håller med mig, det känns alltid bra att det man säger är någonting förståndigt och ganska klokt. Eller ja, det kanske det inte var men det är trevligt i alla fall :P



Utan ett mål i livet och utan lite problem skulle vi människor slita av oss håret i ren frustration tror jag. Ett långsiktigt mål som görs på rätt sätt är så mycket bättre än någonting som hetsas fram. Ett sunt liv innebär att man rör på sig och ser till det bästa för en själv som individ, och om man tycker att det är jobbigt är det det man får kämpa med. Men hur skönt är det inte att veta att det man gjort är det bästa för just mig? Ganska bra tycker jag i alla fall :)



Haha, du behöver inte skriva så mycket mer än så, jag tycker som sagt bara det är roligt att någon förstår och håller med utifrån det jag säger. Hm, ja, jag läste de kommentarerna och det känns lite som att orden bara snubblar på varandra, för att hon inte vill vara missförstådd, men även att hon försöker hålla fast i det hon förespråkat. Det där lät kanske krångligt... Men i alla fall. Ja, det är tråkigt när en människa säger en sak och sedan väljer att inte stå för det, och förmodligen bara komma med en hel del ord som snubblar och faller.



Bra att du mår bra ;D Jag tycker förövrigt att du har en fullständigt utomordentlig blogg ;D Jag kikar in här när jag kan och får tid över ^^



2009-11-27 @ 11:31:19
URL: http://vintertroll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0