De förstår sig inte på oss

Det var bättre förr.
Är inte det var alla människor säger? Speciellt de äldre?
Allt var alltid bättre förut. Alla är rädda för förändringar.

Ha respekt för de äldre.
Ja, jag har respekt för de äldre. Om de har respekt för mig.

För det är något som är väldigt konstigt - dessa äldre förväntar sig då att vi ska respektera dem till en sådan gräns som kan kännas onaturligt för oss yngre. Får vi samma respekt i gengäld? Sällan.
Och det även det är konstigt. Varför är det det?
Jo, därför att alla människor känner nog innerst inne att alla har ett lika värde. Om så inte på grund av hudfärgen (vissa tycker ju uppenbarligen att hudfärgen spelar roll i debatten om människovärde) så till ålder. En 12-åring är lika mycket värd som en 30-åring. Dör ett barn, eller dör en medelåldersman - big deal, det är ett liv. Spelar ingen roll vilken ålder det handlar om.

Då är det väldigt konstigt att dessa äldre förväntar sig att de kan bete sig hur som helst mot yngre, gorma på dem, kommentera deras utseende och rentav kränka dem med elaka kommentarer. Samtidigt får de yngre knappt tilltala äldre. Allt vi yngre gör är ofta fel. Hur vi än ser ut så är vi fula och hemska.
Jag kan ta att de tycker att det var bättre förr, för jag tycker ofta samma sak, om man nu kan kalla tidigare epoker i mitt liv för "förr". Jag kommer onekligen tycka att denna tid som jag har just nu i LUF kommer att vara den bästa. När sedan alla går vidare, flyttar, hamnar högre upp i hierarkin eller går ur förbundet, så kommer jag se tillbaka på den tid som utspelas just nu med glädje och tycka att det var den bästa. Det kommer inte bli "lika kul" när det kommer massa nytt. Och jag erkänner det, att jag kommer antagligen att sakna den första tiden när allt kändes mer "original".
Jag kommer alltid tycka att Blondinbellas blogg var bättre förr.
Jag kommer alltid tycka att det var lättare när man var liten, utan bekymmer.
Jag kommer nog alltid tycka att Desperate Housewives var bättre i den andra säsongen.

Men jag tänker inte sjunka ner till den gräns då jag sitter och predikar om hur bättre allt var när man var ung, hur mycket bättre allt var förr. För jag tror starkt på att livet är som bäst ju mer man har upplevt, och ju fler misstag man har lärt sig utav. Jag tänker inte sitta bitter och klaga på ungdomar när jag blir äldre, för jag ska bannemig tänka på hur det var att själv vara ung och få höra att "sådär gjorde man minsann inte när jag var ung". Aldrig.

Kommentarer
Postat av: blue dragon

du säger att äldre har respekt för dig? tror du inte att de äldre tappar respekten när du piercar tungan? det tror jag...

2009-05-19 @ 14:58:35
Postat av: Januarye

Helt rätt! Och så säger de alltid att de var så himla lydiga när de var unga också!

2009-05-19 @ 16:17:54
URL: http://januarye.devote.se
Postat av: sanna ♥

blue dragon: och på vilket sätt är det fel med piercad tunga? Jag kanske tycker att något i deras utseende är jättefult, men jag kommenterar inte det. Jag kanske mister respekten för äldre när de inte har respekt för yngre, men jag gör ingen stor grej av det. Just det du skrev nu - det är precis sådant jag menar! Det är precis det jag menar med att de ska respektera de nya generationerna och inte vara så jävla (rent ut sagt) trångsynta! (vilket uppenbarligen du är också, med tanke på att du nedvärderar min piercing!)



Men du har antagligen rätt - man är ju mindre värd som människa om man är piercad, eller hur? Man är ju en sämre människa, en värre människa och en männsika som har ett lägre värde än de som inte är piercade.

Jävlar, vad korkad du måste vara!

2009-05-19 @ 17:00:31
URL: http://sannasrum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0