Kollage

Emma ville hemskt gärna att jag dagligen skulle lägga upp tips angående Photoshop. Och det tyckte jag var en jättebra idé. Så i framtiden kommer det varje dag ett Photshop tips, eller ett tips som på något sätt har med Photoshop att göra.
Jag har även gjort en egen kategori till detta!
Först vill jag bara klargöra en sak: Jag kommer inte visa exakt hur jag gör mina olika saker, för det kommer reslutera i att ni gör likadana grejer. Och jag vill gärna ha lite unikt här på bloggen. Dock är det ju himla roligt med "designtrender".
Hur som helst: jag tycker inte ni ska göra likadana bilder som jag bara för att jag visar olika tricks. Utan försök att komma på egna sätt att använda mina tips på!
Och just det - jag använder mig av Photoshop CS. Många av er har lite nyare. Men så vitt jag vet så är det inte speciellt stor skillnad, och om det är det så säg till!

Idag får ni tips om hur man gör "fina" kollage.


Klickbara bilder

När jag gör kollage försöker jag att vara kreativ. Använda alla olika sorters tricks jag kan.
För att göra mina "to-do-kollage" använder jag mig av två-tre rektanglar i olika färger med kanske skuggor och en ramlinje runt (så ser det ut som papper/post-it lappar). Sedan lägger jag bara till en bild som jag hittar på google. Så enkelt är det.

För att göra kollagen som jag gör när jag till exempel vill ha något, eller topp tre eller så... Då använder jag mig först och främst av bilderna som jag tycker ligger på topp tre/sakerna jag vill köpa. Jag lägger alltid mina kollage i ett dokument som är 500 px brett. Höjden är det lite olika på, om jag vill få plats med mycket gör jag det avlångt, kanske mellan 800-1000 px högt, men i vanliga fall gör jag det 500 px högt.
Hur som helst. Jag brukar klippa ut grejerna. Har man tur så är det vit bakgrund på det man vill ha, då kan man oftast använda sig av trollstaven (W). Jag gillar visserligen inte att använda trollstaven, för jag tycker inte det ger fina kanter. Istället använder jag mig av Magnetlassot (L), eller av suddigummit (E). Jag har ett sätt till, men det är komplicerat, så jag tar det en annan dag. Hur som helst. Jag klipper ut mina saker, så att jag kan lägga något fint bakom.
Då brukar det se ut såhär för mig i lagerpaletten:



Sedan öppnar jag bara en pensel som jag vill ha med och lägger den lite vart jag vill på det nya lagret. Det bästa är att jobba med så många lager som möjligt. (För att göra ett nytt lager trycker du Ctrl+Shift+N) Så att du lägger en pensel på varje lager. Om något då blir fel så kan du alltid bara ta bort det lager som det blev fel på istället för att ta bort ett helt lager där det bara var en liten sak som blev fel.

Kommentarer
Postat av: Lona

oj, du har då gjort om, fint :)

2009-01-24 @ 15:30:48
URL: http://lonatrogen.blogg.se/
Postat av: Erika

Hej fin blogg =)

2009-01-24 @ 16:04:25
URL: http://otteer.webblogg.se/
Postat av: vendela

fin designen blev!

men va? jag fattar ingenting av det du precis skrev! kan du inte visa med bilder sen?

2009-01-24 @ 17:19:11
URL: http://vendellas.blogg.se/
Postat av: G Ö T E B O R G S F L I K K A < ' 3

Wii :D

Tack :D

2009-01-24 @ 18:17:13
URL: http://goteborgsflikka.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0