Texteffekt - ram + skugga

Hej allihopa!
Idag ska jag lära er hur jag gör text med ram och skugga, så som jag brukar göra. Det är väldigt basic och många av er kan det säkert redan innan, men för de som inte kan - nu får ni lära er något nytt.

Japp, ni ska alltså få veta hur jag gör en text som den ovan. Det är väldigt lätt.
Skriv din text som vanligt, bara en helt vanlig text. Sedan går du till lagerpaletten och klickar på f:et i nedre, vänstra hörnet:


Då kommer det upp en ruta. Välj "Ramlinje" till att börja med.
Då kommer du in på ett nytt ställe. Där kan du välja färgen på ramlinjen, och även hur tjock den ska vara om om den ska vara utanpå, innanpå eller i mitten av det som ska ha det. Testa dig fram - då lär du dig bäst.
Sedan klickar du i "Skugga" som ligger överst. Välj sedan hurpass genomskinlig skuggan ska vara och så. Jag brukar ta ganska lågt, runt 20, fast på denna ligger det på 75. Du får testa dig fram där också. (för att ändra skuggans genomskinlighet ändrar du i den som det står "opacitet").
Om du har en tjock linje runt textlagret bör du även göra avståndet för skuggan större.
Som jag alltid säger - testa dig fram! Du kan även testa de andra lageregenskaperna för att se vad som händer!




Där har du hur jag gör.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Va kul, hur mycket fyller du då?



Grattis förresten!!



Jag ska bara ta d lugnt, enda lediga dan denna veckan..



Vart går man ut på en torsdakväll då, vart bor du förresten?:)

2009-01-29 @ 14:13:29
URL: http://grynet86.blogg.se/
Postat av: Jenny

Ok va kul! Då kommer du in på krogarna nu då:)



Kan tänka mig att d e en hel del öppet i gb en torsdakväll. Här i skövde där ja bor är d inget drag en snhär dag:)



2009-01-29 @ 14:27:10
URL: http://grynet86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0