Spegelvänd text (längst ner)

Idag ska jag lära er hur man speglar en text/bild. Jag visar på en text, men man gör exakt samma sak på en bild.


Börja med att göra ditt textlager (T), alternativt lägg din bild i ett nytt dokument (Ctrl+N). Lägg sedan till Skugga och Ramlinje, om du vill! Det brukar i alla fall jag göra, för jag tycker det ser mer effektfullt ut. (Högerklicka på lagret i lagerpaletten och tryck på Blandningalternativ, eller klicka på det lilla f:et i nedre, vänstra hörnet på lagerpaletten)


Duplicera sedan ditt lager, genom att högerklicka på det och trycka på Duplicera lager...
Sedan går du in på Redigera > Omforma > Vänd lodrätt.




Då ska det se ut som bilden nedan ungefär.


Du ska då flytta upp lagret som är upp-och-ned så att det ligger precis under det lagret som ligger som vanligt. Se bilden nedan.

På det upp-och-ned-på-vända lagret ska du nu ändra fyll, till runt 20%-30%.



Sedan hakar du ihop de två textlagrena, sätt en "kedja" mellan dem. (Bara att klicka i rutan som kedjan sitter i).
Efter det trycker du Ctrl+E.



Då blir det ett lager. Som såhär:


Nu trycker du på Markeringsramen (M) i verktygspaletten. Ändra Luddet till 5-20, beroende på hur stort lager du har. Jag har tio på mitt i denna övning, och då ligger texten på 30pt.



Gör nu en markering, som ligger så att minst halva nedre textlagret, alltså det som är upp-och-ned, syns. Helst ännu längre ner. Sedan klickar du på Delete, och testar om det blir bra - är det för mycket eller för lite som försvinner i det upp-och-ned-på-vända lagret? Om det blir fel så är det bara att trycka på ångra, och flytta upp/ner markeringsramen.





Mitt resultat, dock syns inte tillräckligt mycket av det nedre tycker jag, men det är en smaksak!

Kommentarer
Postat av: Lona

det går inte för mig nu :/ vad sur jag blir 1

2009-02-23 @ 10:29:44
URL: http://lonatrogen.blogg.se/
Postat av: - rorrooo

Det funkar inte, :S

2009-07-31 @ 13:20:16
URL: http://ronjakumlinbarkelius.blogg.se/
Postat av: Moa. [LILLMOASLIFE] ღ

Jag kan inte klicka på den där kedjan. :o

2009-11-22 @ 14:59:32
URL: http://lillmoaslife.blogg.se/
Postat av: Julia

kan inte du göra en video om det?:)

2010-01-26 @ 18:36:01
URL: http://juliabjrk.blogg.se/
Postat av: Anonym

Verkar intressant

2010-07-30 @ 18:05:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0