Mer skärpa på ögonen med snabbmask

I och med att jag lärde er ett sätt att frilägga bilder häromdagen tänkte jag bygga på det idag. Fast det har inte direkt med friläggning att göra, men det har lite med sättet som man frilägger på att göra.
Det handlar om hur man kan göra saker skarpare. Ofta så funkar inte filtret skärpa speciellt bra, men det här är faktiskt väldigt bra. Det blir inte kornigt, utan bara lite skarpare. Om du har en helfigursbild kan du göra detta med ansiktet/huvudet, men jag väljer att göra det på ögonen just nu.

Börja med att öppna din bild och klicka i penseln (B) och Redigera i snabbmaskläge (Q). Välj en pensel med ludd.



Färglägg ögonen, behöver inte vara noggrant eller så!



Välj nu Redigera i standardläge (Q) och se till så att det blir markeringar runt ögonen. (Om det inte blir som på bilden, markerin runt ögonen, utan runt hela bilden, och sedan inte ögonen, då kan du testa att trycka på Ctrl+Shift+I)



Nu ska du lägga över ögonen på ett nytt lager, och det gör du genom att trycka på Ctrl+J. (Lager 2 på bilden är alltså endast mina ögon)



Nu går du in på Filter > Annat > Högpass.



Ögonen kommer då bli gråa. Välj ungefär 12,0 pixlar i den nya rutan som radie.



Det sista du ska göra är att ställa in det nya lagret på blandningen Mjukt ljus.


Kommentarer
Postat av: eleni

hej! :D jag undrar om du hjälper någon och fixa till en sida :D /eleni

2009-02-04 @ 13:23:42
URL: http://fabulouseleni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0