Café Liberal med SD

Jag får inte riktigt till det här. Jag ska försöka förklara hur det var igår på Café Liberal, men har skrivit om inlägget typ tio gånger nu. Jag försöker igen;

Jag och Niklas kom till lokalen vid sex, och han hade tidigare sagt att han trodde att denne sverigedemokrat skulle charma mig för att "han är nog min typ". Och ja, jag erkänner, när jag hälsade trodde jag att han var luffare.  På något sätt så är mitt huvud liksom inställt på att Sverigedemokrater är äldre gubbar som är missnöjda med samhället. Som vill ha radikala förändringar för att de inte är nöjda med hur det ser ut just nu. Men nej, det var en ung kille, i Fred Perry kofta och bomullsbyxor som mötte mig i dörren och hälsade. Jättesympatisk. Så på något sätt förstår jag att de har lätt att värva medlemmar, med sina trevliga personligheter. (Hjälp, det låter som om jag pratar om djur eller något...)

Så började diskussionen. Eller... jag vet inte om jag vill kalla det diskussion, för på sina håll blev det en ganska livligt. Och jag hatar livliga debatter. Det är verkligen jobbigt, tycker jag. Obehagligt. Jag är verkligen en tönt...
Hur som helst; jag tänker inte gå in på SD:s politik, för den vill jag inte återge av flera skäl. a) jag sympatiserar inte med den, b) jag är lite osäker på den och c) ni får läsa om det själva.
Men jag kan säga att jag blev ganska upprörd över att William, som sverigedemokraten hette, var så väldigt inriktad på Mellanöstern och folket som kommer därifrån. Visst kan det vara känsligt att döma dessa för kvinnofridsbrott om detta är okej i deras tro, men kommer man till Sverige så gäller svenska lagar. Så den diskussionen var ganska dödfödd.

Vidare till hur han såg på främmande kultur i det svenska samhället; moskéer ska inte få finnas, i alla fall inte fullskaliga. Däremot källarmoskéer - hur många tänker på radikala sekter som typ förespråkar helt sjuka saker? - och synagogor. För synagogor är väldigt lika kristna kyrkor...
Det som gjorde mig mest irriterad och upprörd var alla dessa faktafel som radikala partier som SD (och även vänstern, kan jag tycka) får med i sina argument. Som om kvinnlig könsstympning har något med religion att göra... Det vet de flesta att detta är en sedvänja som funnits i tusentals år, innan Gud, Muhammed och Buddha ens var påtänkta. Detta gjorde att jag miste respekten lite för de fakta som William la fram. Det kändes som att han fuskade en del och främst la fram statistik som stödde hans argument och var fördelaktiga för just det han förespråkar.

Kommentarer
Postat av: solan

Vad tråkigt att du inte gör det men du kan karnske kan göra en till mig när du börjar eller är det flera som har frågat!?

2009-02-19 @ 07:29:15
URL: http://solansiv.blogg.se/
Postat av: Josef Fransson

Hej! Känner att jag bara måste kommentera detta:



”Det som gjorde mig mest irriterad och upprörd var alla dessa faktafel som radikala partier som SD (och även vänstern, kan jag tycka) får med i sina argument. Som om kvinnlig könsstympning har något med religion att göra... Det vet de flesta att detta är en sedvänja som funnits i tusentals år, innan Gud, Muhammed och Buddha ens var påtänkta.”



Den som är lite påläst i ämnet vet givetvis att både könsstympning och hederskultur är seder som är långt äldre än religionen Islam. Dock tycker jag att man med fog kan säga att det blivit en del av religionen, hederskulturen direkt och kvinnlig könsstympning indirekt. När man ser på religionen Islam så kan det vara bra att se på att den skrevs på en plats och i en tid där hederskulturen var ett självklart sätt att leva. Mannen ägde sin fru och sina döttrar. Därmed blev hederskulturen implementerad direkt i koranen. (jag har läst den, tycker fler borde göra det)

Vad det gäller kvinnlig omskärelse, eller könsstympning, så är det aningen mer komplicerat. Detta är en gammal sed som brukades i nordöstra Afrika innan Islam kom dit. Könsstympningen sker med syfte att kontrollera kvinnans sexualitet, detta hoppas jag vi kan vara överens om. I koranen så är budskapen de samma, nämligen att stor vikt läggs vid kvinnans oskuld innan giftermål. Därav kunde denna sed cementeras på ett sätt som aldrig varit möjligt om det istället varit t:ex kristendomen som dominerat området. (vill förtydliga att en stor skillnad mellan kristendomen och Islam är möjligheten till reformering. Islam har i princip inte reformerats sedan Mohameds död, medans kristendomen ständigt utvecklas för att passa sin samtid) Därmed är det min mening att Islam och koranen står i skuld för att dessa vedervärdiga och medeltida traditioner fortlöper än idag.



” Det kändes som att han fuskade en del och främst la fram statistik som stödde hans argument och var fördelaktiga för just det han förespråkar.”

Kom in i matchen! Det är väl självklart att inget parti använder sig av fakta/statistik som talar emot deras argument! Det hade ju inte varit så smart! :)

2009-02-20 @ 16:05:53
Postat av: sanna

Josef: Håller med dig jättemycket. Men det är så att han, som jag skrev, riktade in sig på mellanöstern och kvinnlig omskärelse förekommer i princip bara i Afrika.

Och ja, det är klart att man använder fördelaktig statistik, men när det är så genomskinligt så blir jag bara irriterad, det kändes som att han trodde att vi var dumma i huvudet eller nåt...

2009-02-20 @ 16:19:09
URL: http://sannasrum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0