Bloggtips

Ja, så var det dags för ett bloggtips igen.
Jag tänkte prata om målgrupper idag.


Om man vill ha en bred målgrupp, så är det bra om man varierar sitt skrivande, så att det når ut och tilltalar många olika människor. Alla gillar inte H&M-kollage, sminktips etc.
Vill du däremot ha en målgrupp som endast består av människor som gillar dina foton, dina kompisar som vill läsa om din dag, ja, då behöver du inte skriva varierat.

Vissa skriver bara för att skriva. Jag är en av dem. Fast samtidigt gillar jag att få respons. Förut kände jag press, när jag bloggade på devote, att skriva det alla tjejer på communityn ville höra. Om sminktips, olika håruppsättningar, mode... Men det är inte vad jag vill göra, jag vill ha en bred målgrupp. Och därför började jag skriva om mina egna åsikter, om lite andra saker. Men det var inte uppskattat, på två sätt - antingen hatade läsarna mig för att jag inte hade samma åsikt som de, eller så ville ingen höra om det. Det var inte intressant.

På samma sätt var det inte tilltalande för dem att läsa om min vardag, när det inte hände speciellt mycket. Shopping kan vara roligt att läsa om, men inte interna saker. Heller inte om man skrev för mycket namn i bloggen. Det är även enligt mig ganska svårt att bli tilltalad av, för det känns inte som att den riktar sig till mig!

Så man får helt enkelt tänka efter - vilka vill jag ska läsa min blogg? Vill jag att någon alls ska läsa min blogg? Om man inte bryr sig om läsarna, behöver man såklart inte rätta sig efter dem, men många tycker att läsarantalet är viktigt.


Trackback
RSS 2.0