Obama elected as the 44th president

The new president of the United States is elected. His name is Barack Obama.
 
När jag sett klart på världens bästa program, Paris Hilton's my new BFF, slog jag över för att se hur det gick i valet. Och det var redan klart. 4 minuter tidigare hade det stått 207 till demokraterna och 142 till republikanerna.
Nu är det första gången i historien som USA har en mörkhyad president.
Alla tror på förändring. Och när förändringens vindar blåser bygger vissa vindskydd, andra bygger vindkraftverk. Jag ska bygga mig ett vindkraftverk.
Tråkigt nog gick det lite över styr här hemma. I vår stat (South Carolina) ledde Obama under en period tidigare ikväll. Då började herren i huset (min styvfarfar) att prata om att Obama skulle vara muslim och terrorist.
Det är en sak om man inte gillar förändringar, en annan sak om man går på med sådana förtal. Jag blev ganska skärrad om jag ska vara ärlig.
Ja, som jag tidigare skrev så är många rädda för förändringar här i USA, men många är beredda på att ta det bra. Varför inte göra det bästa av situationen? Ja, Barack Obama är oerfaren. Men det handlar ju inte om vad man har gjort, det handlar om vad man ska göra. Och ja, det kan kännas lite nervöst och oroligt att Obama som då inte har så stor erfarenhet och inte uträttat speciellt mycket, ska vara en av världens, eller nej, världens mäktigaste lands överhuvud och president. Men blir det dåligt så finns det en kongress och det finns en högsta domstol. Världen kommer inte gå under.
USA kommer definitivt inte gå under.
Jag är inte rädd för förändring. Jag kommer visserligen inte påverkas av förändringen så mycket som amerikanerna kommer. Men vet ni vad jag är rädd för? Jag är rädd för sådana som inte vågar bygga vindkraftverk. Jag är rädd för de som bygger vindskydd.
Hur kan de äldre, konservativa sitta och gagga om att världen kommer gå under. Det är de som har skapat världen, och de har skapat den så som den ser ut idag. Det är inte jag och min generation som har röstat fram socialdemokratin år efter år, och gjort så att man kan skippa jobben för att det är bekvämare att få A-kassa. Det är inte jag, och inte min generation. Det är de. De som skapar ramaskri när en pojke har mössa inomhus. De som vill bevara det gamla.
 Men var det verkligen bättre förr? Var det en bättre välfärd?
Jag tror att vi blir bättre och bättre.




Det är en dag som för alltid kommer stå skriven i amerikansk historia.
Och det var vackert att se alla som tror på förändring få sin lättnad och släppa fram sina känslor.
Bygg vindkraftverk.

Kommentarer
Postat av: anna

sant! :D

2008-11-05 @ 14:12:47
Postat av: ludde

fina åsikter som vanligt min älskade, håller med dig till 100%!

älskar dig gör jag också som vanligt btw <3!

2008-11-05 @ 17:42:37
Postat av: Nadja

obama är en rockstar =)

2008-11-06 @ 17:40:23
URL: http://nayjay.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0